27 ژانویه 2023 - توصیه های به روز شده در مورد نحوه مدیریت بیماری مزمن کلیوی، اکنون برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در دسترس است.

گزارش اصلاح شده با عنوان "راهنمای تمرین بالینی KDIGO 2022 برای مدیریت دیابت در بیماری مزمن کلیه (CKD)"، توسط گروه کاریKDIGO[1] تهیه شده است و همانند دستورالعمل قبلی، این گروه کاری از رویکردGRADE (درجه بندی توصیه ها، ارزیابی، توسعه و ارزیابی) برای ارزیابی شواهد و رتبه‌بندی قدرت توصیه‌ها و قضاوت متخصص برای ایجاد نکات عملی اجماعی استفاده کرده است.

شواهد جدید منجر به به‌روزرسانی توصیه‌ها در فصل‌های "مراقبت جامع در بیماران مبتلا به دیابت وCKD"و "درمان‌های کاهش‌دهندهیگلوکز در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و CKD"شد.

به گفته نویسندگان، در این به روز رسانی که بر اساس آخرین شواهد صورت گرفته است، توصیه‌های فصل‌های "پایش گلایسمی و اهداف در بیماران مبتلا به دیابت وCKD"مداخلات سبک زندگی در بیماران مبتلا به دیابت و CKD"، و "رویکردی به مدیریت بیماران مبتلا به دیابت و CKD"تغییر نکرده است.

دستورالعمل به روز شده شامل 13 توصیه و 52 نکته عملی برای پزشکانی است که از افراد مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیوی(CKD) مراقبت می کنند.

تمرکز بر حفظ عملکرد کلیه و حفظ سلامتی با استفاده از یک رویکرد لایه‌ای برای مراقبت توصیه می‌شود، که با مداخلات در سبک زندگی، خود مدیریتی، و دارو درمانی خط اول (مانند مهارکننده‌های سدیم-گلوکز کوترانسپورتر-2) که سبب بهبود نتایج بالینی می شوند، شروع می‌شود.

به این داروها داروهای دیگری با قابلیت محافظت از قلب و کلیه، مانند آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون و آنتاگونیست‌های گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی، و مداخلاتی برای کنترل عوامل خطر برای پیشرفت CKD و حوادث قلبی عروقی، مانند فشار خون، قند خون، و چربی‌ها، اضافه می‌شود.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/revised-chronic-kidney-disease-guideline-published/

 



[1]The Kidney Disease: Improving Global Outcomes